DC Motorlar

Doğru Akım Motorları ( Direct Current )
Doğru akım motorları duran ve dönen kısımlardan oluşmaktadır. Duran kısma stator, dönen kısma rotor demekteyiz. Doğru akım motorlarına DA motor veya DC motor da denilmektedir.

Herhangi bir iletkene doğru akım tatbik edildiğinde iletken, sabit bir manyetik alan oluşturur. N ve S kutuplarından oluşan bu sabit manyetik alan etki alanının içerisindeki iletken cisimlere veya farklı manyetik alanlara sabit mıknatısın gösterdiği etkiyi gösterir.

İletken cisimleri kendisine çeker, aynı kutuplu manyetik alanları iter; farklı kutuplu manyetik alanları çeker. N kutbundan S kutbuna doğru oluşan bu kuvveti; manyetik akı olarak adlandırıyoruz.


Dc motorlar endüktörün yapısına göre, sabit mıknatıslı ve elektromıknatıslı biçimde üretimleri yapılır. Elektromıknatıslı ve sabit mıknatıslı arasında endüktör dışında yapıları açısından farklılık yoktur.

Doğru akım motorları, duran ve dönen kısımlardan oluşur. Duran kısım stator, dönen kısım ise rotordur. Birlikte doğru akım motorunun yapısındaki elemanları inceleyelim.

Endüktör(Stator)
Stator makinenin dış tarafında kalan, duran kısmıdır. Karkas üzerine yerleştirilmiş ana ve yardımcı kutuplar ve bunlar üzerindeki sargılardan oluşur.

Makinedeki sargılar doğru akımla beslenir. Stator karkasına yerleştirilmiş olan kutuplar, demir sac levhaların paketlenmesi ile yapılmıştır.

Orta ve büyük güçteki makinelerde ana kutuplar ve bunların arasına yerleştirilmiş yardımcı kutuplar bulunur. Doğru akım makinelerinde kutuplar, manyetik alanın meydana geldiği kısımdır.

Makinenin büyüklüğüne, çapına ve devir sayısına göre doğru akım makineleri;2.4.6.8 ya da daha çok kutuplu olabilirler. Çok küçük doğru akım makinelerinde kutuplar sabit mıknatıslıda olabilmektedir.

Ancak genellikle elektromıknatıs kutuplar kullanılır. Bunun için kutuplar üzerinde gerekli manyetik akıyı meydana getirecek sargılar yerleştirilir.

Ana kutupların üzerindeki sargılara uyarma sargıları denir. Sargılar sarılmadan önce, kutup üzerine prespan kâğıttan bir izolasyon geçirilir ve daha sonra sargılar sarılır.


Doğru akım motorlarının dönen kısmına endüvi denir. Endüvi, çelik bir mil üzerine preslenmiş rotor sac paketlerinden, bu sac paketi oluklarına döşenmiş endüvi sargılarından ve sargı uçlarının bağlandığı bir kollektörden oluşur.

Endüvi üzerindeki oluklara yerleştirilecek endüvi sargıları bandajları yapıldıktan sonra oluklara yerleştirilir. Doğru akım makinelerinde oluklarda daima üst üste iki bobin yanı vardır. Yani sargılar çift tabakalıdır.

Birbirini izleyen bobinlerin başlangıç ve bitiş noktalarını kollektör lamellerine birleştirilir.


Kollektör
Kollektör birbirinden tek tek yalıtılmış sert bakır levhalardan meydana gelir. Bu levhalar bakalit dökümü ya da mekanik bir sıkıştırma yöntemi ile birleştirilmiştir.

Endüvide üretilen alternatif gerilim, kollektör tarafından doğrultulur ve kollektör üzerine temas eden fırçalar yardımıyla dış devreye iletilir. Kollektör ile elektriksel bağlantıyı sağlayan grafit ya da kömürden yapılmış fırçalar, fırça tutuculara, fırça tutucular da fırça taşıyıcılara monte edilmişlerdir.


Fırçalar makinenin akım ve gerilimine göre sert,orta,yumuşak karbondan imal edilirler.bazen iletkenliği arttırmak için karbon bakır alaşımlı yapılırlar.


Yatak Ve Kapaklar
Doğru akım motorlarında  kendi kendine yağlanan metal yataklar ya da bilyeli yataklar kullanılır. Yataklarda meydana gelen aşınmalar ve sürtünmeler, komütasyonun bozulmasına (akımın yön değiştirmesi olayıdır)  ve arızalara yol açar. Kapaklar ise makinenin dış yüzeyindeki parçalarıdır.


Doğru Akım Motorlarında Çalışma Prensibi


Mantık olarak bobin üzerinden geçen akımın sonucunda olusturduğu manyetik alanlar sayesinde olusturduğu kutuplaşmayı ileri ve geri yönlü olarak kullanarak yani zıt kutupların çekmesi ya da aynı kutupların birbirini itmesi prensibinin dairesel harekete dönüştürülmesini baz alınan en basit yapıdır.

Endüvi dönerken üzerindeki iletkenler de manyetik alan içerisinde döndüklerinden bu iletkenlerde bir endüksiyon elektromotor kuvveti indüklenir. Doğru akım makinesi kullanım amacına göre dinamo ya da motor olarak çalıştırılabilir.

Bu formlardan birisinde çalışma, makinede herhangi bir değişikliği gerektirmez. Eğer makine dinamo olarak çalıştırılırsa tork yön değiştirir. Manyetik alan içinde etkin uzunluğu "L" ve içerisinden geçen akımı "i" olan bir iletken akı yoğunluğu B olan bir alan içerisinde kalırsa, iletken manyetik alan tarafından itilir.

İlekenin alana dik olma durumunda meydana gelen itme kuvvetinin büyüklüğü "Newton" olarak F=B.i.L olur. Alan tarafından iletken üzerinde oluşturulan itme kuvvetinin yönü iletkenin taşıdığı akımın yönüne bağlıdır.

İletkende itme kuvveti olduğu sürece iletkende bir hareket veya dönme olayı meydana gelir.

DC Motor Çeşitleri
  • Fırçasız DC Motorlar
  • Şönt Motor
  • Seri Motor
  • Kompunt Motor (Ters Kompunt, Eklemeli Kompunt)
  • Fırçalı DC motor
DC Motor Kullanım Yerleri
  • Sabit ve otomotiv klimalar
  • Fanlar
  • Otomatik kapı
  • Laboratuvar ekipmanları
  • Paketleme sistemleri
  • Pompalar
  • Vana sürücüleri
  • Dikiş makinaları
  • Kaynak makinaları
Endüstride dc motor seçimi istediğimiz özelliğe uygun etiket değerlerine göre seçilmektedir. DC motorlar seçiminde teknoloji ve sanayinin ilerlemesi ile etiket değerlerinden seçilebilmektedir.

DC motor ile ilgili etiketler her motorun üzerinde  mevcuttur. Peki, endüstride kullanılan doğru akım motorları nelerdir? Birlikte çeşitlerine bakalım.

Endüstride Kullanılan Doğru Akım Motorları
  • Fırçalı Doğru Akım Motoru (Bush DC Motor)
  • Servo
  • Stepper (Adım) Motor
  • Bipolar (Çift Kutuplu) Adım Motor
  • Unipolar (Tek Kutuplu) Adım Motor
Ad

Arduino Autocad Bilim-Teknoloji Biyomedikal Sistemler C-Programlama C# C# Programlama Diferansiyel Denklemler Dijital Kontrol Sistemleri Elektrik Devreleri 1 Elektrik Devreleri 2 Elektrik Makineleri 1 Elektrik Makineleri 2 Elektrik Tesislerinde Koruma Elektromantetik Alan Teorisi Elektromantetik Dalga Teorisi Elektronik 1 Elektronik 2 Elektronik-Devreler EmguCV Genel Fizik Genel Kimya Genel Matematik Gömülü Linux Güç Elektroniği Haberleşme Sistemleri İşaret ve Sistemler Lineer-Cebir Lojik Devreler Malzeme Bilimi MATLAB Mikroişlemciler Olasılık ve İstatistik Otomatik Kontrol Sistemleri PLC-Otomasyon Proje Yönetimi ve Girişimcilik Raspberry Pi Sayısal Analiz Sayısal İşaret İşleme Teknik-Kutuphane Termodinamik Yüksek Gerilim Tekniği
false
ltr
item
Çağlar GÜL: DC Motorlar
DC Motorlar
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEil-r-5GFdy0uf4m7hbo68hyphenhyphenC03_bf_z_uf9dQ3Hfgeh8WU-8pXGz8kQaH4wFjrldfKp5jo5eLXjNAd_TMSgw1GXSlvejhIHUKxbyYsfczqgf4EATwuAjU9JXKsIdOZSIkTces9HAGPn-I/s400/dc1.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEil-r-5GFdy0uf4m7hbo68hyphenhyphenC03_bf_z_uf9dQ3Hfgeh8WU-8pXGz8kQaH4wFjrldfKp5jo5eLXjNAd_TMSgw1GXSlvejhIHUKxbyYsfczqgf4EATwuAjU9JXKsIdOZSIkTces9HAGPn-I/s72-c/dc1.jpg
Çağlar GÜL
https://elektronikafa.blogspot.com/2015/10/dc-motorlar.html
https://elektronikafa.blogspot.com/
http://elektronikafa.blogspot.com/
http://elektronikafa.blogspot.com/2015/10/dc-motorlar.html
true
871250089272898028
UTF-8
Not found any posts Not found any related posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU Tag ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Contents See also related Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy