Ters Sarkaç Taşıyan Araba Sisteminin Matlab ile Modellenmesi




İçerik
  1. Ters Sarkaç Taşıyan Araba Sisteminin Modellenmesi
  2. Soru 1: Sistemin Matlab ve Simulink ile Modellenmesi
  3. Soru 2: Sistemin PID Kontrolcü ile Kontrolü
  4. Soru 3: Sistemin Doğrusallaştırılması
  5. Soru 4: Referans Takibi için Durum Geri Beslemesi
  6. Soruların Çözümleri

Ters Sarkaç Taşıyan Araba Sisteminin Modellenmesi
Aşağıdaki gibi bir ters sarkaç-araba sistemi için


Sistemi modellemek için şu parametreleri kullanalım:

Sisteme uygulanan itme kuvveti,
Arabanın kütlesi
Sarkacın kütlesi
Sarkacın uzunluğu
Sarkacın düşey eksenle yaptığı açı
Sarkacın atalet momenti
Aracın konumu
Zeminin sürtünme katsayısı ,

Sistemin dinamiğini incelersek:


Sarkaç-araba düzeneği F kuvveti etkisiyle yatay eksende hareket ettiğinden araba üzerine etkiyen net kuvveti şu şekilde yazabiliriz:


Arabanın hareketi sarkaç üzerinde bir tepki kuvveti doğurur. Bu tepki sarkacın devrilmesine sebep olan kuvvettir. Benzer şekilde sarkaç üzerine etkiyen kuvvet:


olarak yazılabilir. Bulduğumuz bu değeri ilk denklemde yerine yazarsak:


elde edilir. Sarkacın dönme hareketini tanımlayan denklemi şöyle yazabiliriz:


Denklemdeki P ve N terimlerinden kurtulmak için sarkacın momentini hesaplarsak:


elde edilir. Bu iki eşitlikten faydalanarak,


ifadesi elde edilir.

Soru 1: Sistemin Matlab ve Simulink ile Modellenmesi

Yukarıdaki sistemi M = 0.5; m = 0.2; b = 0.1; I = 0.006; g = 9.8; L = 0.3; parametre değerleri için Matlab’da simulink kullanmadan modelleyin. Birim basamak tepkisini hesaplayın ve gerekli kodları ve grafiği raporunuza koyun. Sonuçla ilgili yorumlarınızı raporda belirtin.

Yukarıdaki sistemi aynı parametre değerleri için Simulink’de modelleyin. Birim basamak tepkisini hesaplayın ve gerekli model dosyalarını ve grafiği raporunuza koyun. Sonuçla ilgili yorumlarınızı raporda belirtin.

Soru 2: Sistemin PID Kontrolcü ile Kontrolü

Hazırladığınız simulink modelinde araca uygulanan kuvveti (F) değiştirerek sarkacın açısını istenen açıda tutacak bir PID kontrolcü tasarlayın. Hazırladığınız kontolcünün için sistem üzerinde aşağıdaki şartları sağladığından emin olun.

Sistemin oturma zamanı (x ve için) 5s’yi geçmemeli.
Sarkacın açısı (hiçbir zaman) 20 dereceyi (0.35 rad) geçmemeli.

Tasarlanan kontrolcünün doğrusal olmayan sistem modeli üzerinde düzgün çalıştığını gösterin. Tasarlama sürecini, gerekli model ve kod dosyalarını rapora ekleyin. İzlenen süreçle ve sonuçla ilgili yorumlarınızı raporda belirtin.

Soru 3: Sistemin Doğrusallaştırılması

Yukarıdaki sistemi noktası etrafında doğrusallaştırın. Doğrusallaştırılmış sistem için durum uzayı gösterimini ve transfer fonksiyonunu bulun. Doğrusal ve doğrusal olmayan sistemler için birim basamak cevaplarını kıyaslayın ve sonuçları raporunuzda yorumlayın.

Doğrusallaştırılmış bu sistem için bir Kalman filtresi tasarlayın. Farklı filtre parametreleri (Q = [1,1000] ve R = [1,1000] için) için sinyale oranla %10, %50 ve %100 işlem ve çıkış gürültüleri altında simülasyonunu yaparak, gerekli kodları, sonuçları ve yorumunuzu raporunuza ekleyin.

Oluşturduğunuz filtreyi doğrusal olmayan sistem üzerinde deneyin. Kodları ve sonuçları yorumlayarak raporunuza ekleyin.

Bu soruyu ister Matlab’da ister Simulink’te isterseniz de ikisi karışık olarak çözebilirsiniz.

Soru 4: Referans Takibi için Durum Geri Beslemesi


3. Soruda elde ettiğiniz doğrusallaştırılmış sisteminde referans takibi için bir durum geri beslemesi tasarlayın ve kontrolü yapın. Gerekli kodları, modülleri ve elde ettiğiniz sonuçları yorumlayarak raporunuza koyun.

Sistemin oturma zamanı 5s’yi geçmemeli.
Sarkacın açısı (hiçbir zaman) 3 dereceyi (0.0525 radyanı) geçmemeli.

Elde ettiğiniz kontrolcüyü doğrusal olmayan sistem üzerinde deneyin ve istenen şartları sağladığından emin olun.

Bu soruyu ister Matlab’da ister Simulink’te isterseniz de ikisi karışık olarak çözebilirsiniz.



ÇÖZÜM
Ad

Arduino Autocad Bilim-Teknoloji Biyomedikal Sistemler C-Programlama C# C# Programlama Diferansiyel Denklemler Dijital Kontrol Sistemleri Elektrik Devreleri 1 Elektrik Devreleri 2 Elektrik Makineleri 1 Elektrik Makineleri 2 Elektrik Tesislerinde Koruma Elektromantetik Alan Teorisi Elektromantetik Dalga Teorisi Elektronik 1 Elektronik 2 Elektronik-Devreler EmguCV Genel Fizik Genel Kimya Genel Matematik Gömülü Linux Güç Elektroniği Haberleşme Sistemleri İşaret ve Sistemler Lineer-Cebir Lojik Devreler Malzeme Bilimi MATLAB Mikroişlemciler Olasılık ve İstatistik Otomatik Kontrol Sistemleri PLC-Otomasyon Proje Yönetimi ve Girişimcilik Raspberry Pi Sayısal Analiz Sayısal İşaret İşleme Teknik-Kutuphane Termodinamik Yüksek Gerilim Tekniği
false
ltr
item
Çağlar GÜL: Ters Sarkaç Taşıyan Araba Sisteminin Matlab ile Modellenmesi
Ters Sarkaç Taşıyan Araba Sisteminin Matlab ile Modellenmesi
http://www.erencelik.com/wp-content/uploads/2013/03/invpen.jpg
Çağlar GÜL
https://elektronikafa.blogspot.com/2015/09/ters-sarkac-tasyan-araba-sisteminin.html
https://elektronikafa.blogspot.com/
http://elektronikafa.blogspot.com/
http://elektronikafa.blogspot.com/2015/09/ters-sarkac-tasyan-araba-sisteminin.html
true
871250089272898028
UTF-8
Not found any posts Not found any related posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU Tag ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Contents See also related Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy