Push buton aslında bir kontrol butonu olup istenilen bir islevin gerceklesmesi için bu butona fare ile tıklanması gereken yerlerde kullanılır.
Buradaki örnegimizde butona tıklandıgında figür penceresinde bütün programcılara inat merhaba dünya yerine HOSÇAKAL DÜNYA yazdıracağız. Matlab > new > guı yolu izleyerek bir guı penceresi acın.
Figur yüzeyini kulakcıktan sürükleyerek istenilen bir boyuta getirin Layout menusunden Grid and rules e tıklayarak piksel ve bölmelendirme penceresini acın ve Grid size bölümünü 20 ye ayarlayın ve snap to grid secenegini isaretleyin ve ok dügmesine tıklayın.
Nesne kutusundan 1 pushbuttonu sürükleyerek figur penceresine bırakın.Yine aynı sekilde nesne kutusundan 1 static text i sürükleyerek figur penceresine bırakın.Nesnelerden herhangi biri üstüne tıkladıgınızda nesnenin boyutunu belirleyebileceginiz siyah noktalar belirecektir.bu noktalardan sürüklerseniz nesne boyutunu ayarlayabilirsiniz.En son ekran görüntüsü asağıdaki gibi olacaktır.
Bu durumda iken push button üzerine çift tıklarsanız veya buton üzerine gelip sag tıklayıp acılan menuden inspect properties sekmesini secerseniz karsınıza bu pushbutton özelliklerini gösterir pencere acılacaktır.
Bu özellikler penceresinden bahsedelim biraz.Bütün nesnelerin ve ayrıca figur penceresinin kendine ait bir özellikler penceresi mevcuttur.Programcı yani siz hangi nesnenin hangi özelliğine ulasmak istiyorsanız bu özellikler penceresinden gerekli yerleri düzenleyerek gerekli islemleri veya gerekli görsel temaları saglayabilirsiniz.
Buton özelliklerinde bizim isimize yarayacak kısımları acıklarsak.En bastaki özellik background sekmesidir. Bunun yanında bulunan kücük kutucuga tıklarsanız istedğiniz buton rengini burdaki degerlerle oynayarak gösterebilirsiniz. Callback kısmı otomatik olarak atanacagından burası ile islem yapmamanız önemlidir. Font yazan bütün sekmeler buton üzerinde ki yazının biçimi büyüklügü kalınlığı gibi özellikleri belirler.
Foregroundcolor kısmı buton üzerindeki yazının rengini belirler. String kısmı buton üzerine yazılan yazıdır. Genellikle bu özellik programcı tarafından ayarlanır.
Tag buton etiketidir degistirmemeniz önerilir.
Uıcontextmenu sag tus menusu
En alttaki visible kısmı butonun acılısta görünür olup olmama durumudur.
On ----görünürlük
Off----görünmezlik
Ayarları yapalım Buton özellikler penceresinde Background kısmındaki kücük ikona tıklayarak bütün kısımları 33 olarak ayarlayın. Foregroundcolor kısmındakileri 100 ,100,0 olarak ayarlayın. String kısmını silip oraya ‘YAZ’ yazın(tırnaklar yok) ve enterlayıp pencereyi kapatın.
NOT: Matlabta kullandıgınız değiskenler, stringler, yazıların hiç biri Türkçe karakter içermemelidir.
İşlemimiz bu kadar. Son ekran görüntüsü asağıdaki gibi olacak.
Bu asamadan sonra kodlama islemine geciyoruz.
File Save As derseniz karsınıza bir kaydetme penceresi acılacak ve buraya uzantısı .fig olmak üzere ‘buton.fig’ yazıp kaydedin. Kaydetme islemi biter bitmez karsınıza buton.m adlı bir m-fuction dosyası çıkacaktır.Bu m-function dosyasının içeriği su şekildedir.
Bu m-function dosyasında programlamanın yapılacagı kısımlar
function varargout = pushbutton1_Callback(h, eventdata, handles, varargin)
gibi nesne taglarının gectiği kısımlardır.Programlamada en önemli özellik nesnelerin etiketleridir(taglar). Nesnelere islev kazandırmak için bu etiketler kullanılır. Bu m-function dosyasın daki disp('pushbutton1 Callback not implemented yet.') yazan yerleri silebilirsiniz.
Yapacagımız islemlere göre kod yazmaya baslayalım.Yazacagımız kodlar asagıdaki gibidir.%ile baslayan satırlar acıklama satırları oldugundan sadece siz ögrenenlerin kodu bilmesi için yazıyorum bunları m-function dosyasına yazmanıza gerek yok. Sildiğiniz disp('pushbutton1 Callback not implemented yet.') satırından baslamak üzere aşağıdaki gibi kodları yazın.
(Tırnak isaretlerine dikkat edin) daha sonra kaydetme butonuna basarak kaydedin.
Guı figurundeki active figure butonuna basarsanız asagıdaki görüntüleri alacaksınız.
Buradaki örnegimizde butona tıklandıgında figür penceresinde bütün programcılara inat merhaba dünya yerine HOSÇAKAL DÜNYA yazdıracağız. Matlab > new > guı yolu izleyerek bir guı penceresi acın.
Figur yüzeyini kulakcıktan sürükleyerek istenilen bir boyuta getirin Layout menusunden Grid and rules e tıklayarak piksel ve bölmelendirme penceresini acın ve Grid size bölümünü 20 ye ayarlayın ve snap to grid secenegini isaretleyin ve ok dügmesine tıklayın.
Nesne kutusundan 1 pushbuttonu sürükleyerek figur penceresine bırakın.Yine aynı sekilde nesne kutusundan 1 static text i sürükleyerek figur penceresine bırakın.Nesnelerden herhangi biri üstüne tıkladıgınızda nesnenin boyutunu belirleyebileceginiz siyah noktalar belirecektir.bu noktalardan sürüklerseniz nesne boyutunu ayarlayabilirsiniz.En son ekran görüntüsü asağıdaki gibi olacaktır.
Bu durumda iken push button üzerine çift tıklarsanız veya buton üzerine gelip sag tıklayıp acılan menuden inspect properties sekmesini secerseniz karsınıza bu pushbutton özelliklerini gösterir pencere acılacaktır.
Bu özellikler penceresinden bahsedelim biraz.Bütün nesnelerin ve ayrıca figur penceresinin kendine ait bir özellikler penceresi mevcuttur.Programcı yani siz hangi nesnenin hangi özelliğine ulasmak istiyorsanız bu özellikler penceresinden gerekli yerleri düzenleyerek gerekli islemleri veya gerekli görsel temaları saglayabilirsiniz.
Buton özelliklerinde bizim isimize yarayacak kısımları acıklarsak.En bastaki özellik background sekmesidir. Bunun yanında bulunan kücük kutucuga tıklarsanız istedğiniz buton rengini burdaki degerlerle oynayarak gösterebilirsiniz. Callback kısmı otomatik olarak atanacagından burası ile islem yapmamanız önemlidir. Font yazan bütün sekmeler buton üzerinde ki yazının biçimi büyüklügü kalınlığı gibi özellikleri belirler.
Foregroundcolor kısmı buton üzerindeki yazının rengini belirler. String kısmı buton üzerine yazılan yazıdır. Genellikle bu özellik programcı tarafından ayarlanır.
Tag buton etiketidir degistirmemeniz önerilir.
Uıcontextmenu sag tus menusu
En alttaki visible kısmı butonun acılısta görünür olup olmama durumudur.
On ----görünürlük
Off----görünmezlik
Ayarları yapalım Buton özellikler penceresinde Background kısmındaki kücük ikona tıklayarak bütün kısımları 33 olarak ayarlayın. Foregroundcolor kısmındakileri 100 ,100,0 olarak ayarlayın. String kısmını silip oraya ‘YAZ’ yazın(tırnaklar yok) ve enterlayıp pencereyi kapatın.
NOT: Matlabta kullandıgınız değiskenler, stringler, yazıların hiç biri Türkçe karakter içermemelidir.
İşlemimiz bu kadar. Son ekran görüntüsü asağıdaki gibi olacak.
Bu asamadan sonra kodlama islemine geciyoruz.
File Save As derseniz karsınıza bir kaydetme penceresi acılacak ve buraya uzantısı .fig olmak üzere ‘buton.fig’ yazıp kaydedin. Kaydetme islemi biter bitmez karsınıza buton.m adlı bir m-fuction dosyası çıkacaktır.Bu m-function dosyasının içeriği su şekildedir.
function varargout = buton(varargin)
% BUTON Application M-file for buton.fig
% FIG = BUTON launch buton GUI.
% BUTON('callback_name', ...) invoke the named callback.
if nargin == 0 % LAUNCH GUI
fig = openfig(mfilename,'reuse');
% Use system color scheme for figure:
set(fig,'Color',get(0,'defaultUicontrolBackgroundColor'));
% Generate a structure of handles to pass to callbacks, and store it.
handles = guihandles(fig);
guidata(fig, handles);
if nargout > 0
varargout{1} = fig;
end
elseif ischar(varargin{1}) % INVOKE NAMED SUBFUNCTION OR CALLBACK
try
[varargout{1:nargout}] = feval(varargin{:}); % FEVAL switchyard
catch
disp(lasterr);
end
end
%| ABOUT CALLBACKS:
%| GUIDE automatically appends subfunction prototypes to this file, and
%| sets objects' callback properties to call them through the FEVAL
%| switchyard above. This comment describes that mechanism.
%|
%| Each callback subfunction declaration has the following form:
%| (H, EVENTDATA, HANDLES, VARARGIN)
%|
%| The subfunction name is composed using the object's Tag and the
%| callback type separated by '_', e.g. 'slider2_Callback',
%| 'figure1_CloseRequestFcn', 'axis1_ButtondownFcn'.
%|
%| H is the callback object's handle (obtained using GCBO).
%|
%| EVENTDATA is empty, but reserved for future use.
%|
%| HANDLES is a structure containing handles of components in GUI using
%| tags as fieldnames, e.g. handles.figure1, handles.slider2. This
%| structure is created at GUI startup using GUIHANDLES and stored in
%| the figure's application data using GUIDATA. A copy of the structure
%| is passed to each callback. You can store additional information in
%| this structure at GUI startup, and you can change the structure
%| during callbacks. Call guidata(h, handles) after changing your
%| copy to replace the stored original so that subsequent callbacks see
%| the updates. Type "help guihandles" and "help guidata" for more
%| information.
%|
%| VARARGIN contains any extra arguments you have passed to the
%| callback. Specify the extra arguments by editing the callback
%| property in the inspector. By default, GUIDE sets the property to:
%| ('', gcbo, [], guidata(gcbo))
%| Add any extra arguments after the last argument, before the final
%| closing parenthesis.
% --------------------------------------------------------------------
function varargout = pushbutton1_Callback(h, eventdata, handles, varargin)
% Stub for Callback of the uicontrol handles.pushbutton1.
disp('pushbutton1 Callback not implemented yet.')
Bu m-function dosyasında programlamanın yapılacagı kısımlar
function varargout = pushbutton1_Callback(h, eventdata, handles, varargin)
gibi nesne taglarının gectiği kısımlardır.Programlamada en önemli özellik nesnelerin etiketleridir(taglar). Nesnelere islev kazandırmak için bu etiketler kullanılır. Bu m-function dosyasın daki disp('pushbutton1 Callback not implemented yet.') yazan yerleri silebilirsiniz.
Yapacagımız islemlere göre kod yazmaya baslayalım.Yazacagımız kodlar asagıdaki gibidir.%ile baslayan satırlar acıklama satırları oldugundan sadece siz ögrenenlerin kodu bilmesi için yazıyorum bunları m-function dosyasına yazmanıza gerek yok. Sildiğiniz disp('pushbutton1 Callback not implemented yet.') satırından baslamak üzere aşağıdaki gibi kodları yazın.
% --------------------------------------------------------------------
function varargout = pushbutton1_Callback(h, eventdata, handles, varargin)
% Stub for Callback of the uicontrol handles.pushbutton1.
a=findobj(gcbf,'tag','text1');%calisan figurde etiketi text1 olan nesneyi bul ve a ya ata
set(a,'string','HOSCAKAL DUNYA')%a nin string degerini HOSCAKAL DUNYA olarak ata
(Tırnak isaretlerine dikkat edin) daha sonra kaydetme butonuna basarak kaydedin.
Guı figurundeki active figure butonuna basarsanız asagıdaki görüntüleri alacaksınız.